De wereld beweegt in seizoenen, ritmes en rituelen en soms, als je even stilstaat, kun je daarin de mooiste lessen ontdekken. In mijn maandelijkse column neem ik je mee in wat yoga me leert, niet alleen op de mat, maar juist daarbuiten: in het dagelijks leven, in onverwachte ontmoetingen, en in het samenzijn met anderen. Deze maand sta ik stil bij mijn liefde voor beweging en waarom ik dit zó belangrijk vind.
Lieve lezer,
'Beweging, daar kan ik een heel boek over schrijven', zei Rachel toen ik opperde om deze maand extra aandacht te geven aan het thema beweging. En ik snap precies wat ze bedoelt: beweging is groots. Je kunt het vanuit veel verschillende perspectieven bekijken.
Voor mij draait beweging in de eerste plaats om fysieke beweging en ik houd ervan! Het soort dat je ’s ochtends wakker maakt, beter dan een dubbele espresso. Het soort dat je na een lange werkdag uit je hoofd haalt, weg van deadlines. Het soort dat je hormonen in beweging zet en waarvan zo vaak wetenschappelijk bewezen is dat het ons goed doet. Maar ook zeker het soort: zonder prestatiedruk, zonder altijd beter te hoeven worden, zonder dat de beweging vooruit 'moet' gaan.
Ik word er zo blij van om mijn lijf te bewegen binnen de mogelijkheden die er op dat moment zijn en ook om de opties daarbuiten te verkennen. Om mijzelf sterk en mobiel te voelen, wetende dat ik zorg voor mezelf én voor mijn toekomstige zelf. Ik voel hoe goed het mijn humeur doet, hoe het meer zelfvertrouwen geeft en hoe het mij lichter en vooral blijer maakt. En ik kan ook duidelijk merken wat het met mij doet wanneer ik, door omstandigheden, minder beweeg. Vraag maar aan mijn omgeving ;).
Maar beweging zet meer in gang dan alleen het lichaam. Wanneer je beweegt, ontstaat er namelijk ruimte. Ruimte zonder telefoon en andere constante externe prikkels. Ruimte om met jezelf te zijn en te horen en luisteren wat er van binnen afspeelt.
En ook dat is waarom ik zo van beweging houd en het belangrijk vind. Want fysieke stilstand kan ook dingen vastzetten, zorgen voor immobiliteit. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel. Daarom gun ik het iedereen zó om te ontdekken welke vorm van beweging bij hem of haar past. Dus niet met tegenzin naar de sportschool, sporten omdat iedereen het doet of omdat de fysiotherapeut het van je vraagt. Beweging omdat je voelt wat het, op meerdere vlakken, voor jou doet.
Beweging hoeft niet elke dag of in iedere levensfase hetzelfde te zijn. Soms is het intensief, herhalend en krachtig, andere momenten zachter en vloeiender. Maar één ding is belangrijk: blijf bewegen, blijf voelen en luisteren en blijf dit jezelf gunnen.
We zien je op de mat, precies voor de beweging waar jij behoefte aan hebt.
Met liefde,
Naomi