• -

Nieuws

September..


08 sep, 2021
Het is prachtig weer en we kunnen nog vol genieten van de warme zon. Toch komt de herfst eraan. De dagen worden korter en je ziet de kleuren in de natuur veranderen van zomers groen naar het mooie oranje, geel en bruin van de herfst. Van het uitbundige naar buiten gericht zijn naar het verstillende naar binnen keren. 

Wij, de mens, zijn onlosmakelijk verbonden met de natuur. Het naar binnen keren is ook voor de mens een normaal en gezond proces. Misschien voel je de behoefte al om wat meer thuis te zijn en wat meer de rust op te zoeken. De herfst is voor ons een periode van bezinning, waarin we voelen hoe het met ons gaat en waarin we loslaten wat we niet meer met ons mee willen dragen.  

Het begin van de herfst vraagt om tijd voor jezelf, om stilte, om rust! Onze maatschappij ondersteunt dit proces helaas niet. September is een maand waarin iedereen weer terugkomt van vakantie en weer vol aan het werk gaat en de scholen weer van start. Het leven vraagt veel van ons. 

Hoe zorg je ervoor dat je op een natuurlijke manier de transitie kunt maken van de uitbundige energie van de zomer naar de verstillende energie van de herfst? Lees hieronder een aantal tips die je kunnen helpen: 

Schep ruimte in je agenda
Vraag jezelf eens af of je alle dingen in je agenda en op je to do lijst ook echt nu moet doen. Waarschijnlijk zeg je dan ja. Vraag dan eens door en geef een eerlijk antwoord; wat gebeurt er als je het niet nu doet? Waarschijnlijk kun je na deze vraag wel wat taken en afspraken schrappen uit je agenda en creëer je ruimte voor jou.

breng bewust tijd alleen door
Naar binnen keren is veel gemakkelijker als je alleen bent. Maak daar eens heel bewust tijd voor vrij. Maak een wandeling in een mooie omgeving, stap op je yogamat of zit gewoon eens stil zonder afleiding van tv of telefoon. Vraag dan ook eens aan jezelf hoe het écht met je gaat en probeer niet na te denken over het antwoord. Blijf gewoon stil en kijk eens wat er opkomt. 

Doe een ademhalingsoefening 
Gewoon stil zijn en niets doen kan best uitdagend zijn. Het is daarom handig om 'trucjes' te leren die je helpen aandachtig te blijven in het moment en bij je lichaam. Je ademhaling is daar het perfecte middel voor. De volgende oefening helpt je tot rust te komen, is simpel en ook effectief als je maar heel even de tijd hebt. 

Neem een ontspannen houding aan en zorg ervoor dat je je rug mooi lang maakt. Breng je aandacht naar je ademhaling en laat deze trager worden. Adem dan rustig in door je neus naar je buik en adem ontspannen uit door je mond. Probeer hierbij je uitademing ongeveer twee keer zo lang te maken als je inademing maar forceer hierbij niets. Je kunt de oefening doen zo lang als je wilt en het goed voelt. Doe deze oefening eens als je in de rij staat bij de kassa of tussen twee afspraken door op je werk en merk het effect. 

Laat onrust in rust toe
Natuurlijk ben je echt druk. Maar vaak is druk zijn ook een methode die we ons hebben aangeleerd om niet te hoeven voelen. Het is een overlevingsmechanisme geworden. Zolang je bezig blijft krijgen onprettige gevoelens geen ruimte en kun je jezelf voorhouden dat alles ok is. Gevoel is energie en energie moet in beweging blijven! Geef je het niet de ruimte, dan zet je het vast en dat kan voor problemen gaan zorgen. 

Als je stopt met druk zijn dan kan het heel goed zijn dat je onrust ervaart, dat het onprettig aanvoelt om in stilte met jezelf te zijn. Je hebt dan misschien de neiging om afleiding te zoeken of dat je jezelf wijsmaakt dat je hier nu geen tijd voor hebt. Oefen dan om de onrust er toch gewoon te laten zijn, al doe je dat maar een kort moment. Als je vaker oefent zal het steeds makkelijker gaan en zul je gaan merken dat, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, je onrust vanuit rust kunt toelaten en laten zijn. 


voed jezelf
Laad je op door jezelf te voeden. Dat doe je uiteraard met gezond en lekker eten maar er zijn meer dingen die je kunt doen. Spreek af met mensen waarbij je je fijn voelt. Lees een boek dat je inspireert. Doe een beeldscherm detox (misschien houd je wel nog meer tijd over). Mediteer. Ga eens wat eerder naar bed. Doe dingen waar je echt blij van wordt!

Wees lief voor jezelf!
En als het dan allemaal even niet gaat zoals je wil dat het gaat wees dan niet kritisch of boos op jezelf maar wees lief voor jezelf! Je hebt je best gedaan op jouw manier, het is nu niet gelukt. Probeer het de volgende keer gewoon opnieuw. 

En natuurlijk is yoga perfect voor die date met jezelf! Kom fijn lessen volgen deze herfst!
Of boek een middag retreat yoga! Een hele middag voor jezelf.


Terug
© 2018 Helder Yoga  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy statement | website door: CTRL+ | fotografie door: shot by lola
Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, gaan we ervan uit dat je instemt met het gebruik van cookies. Lees meer.
akkoord »