• -

Nieuws

Wist je dat...


12 nov, 2019
Wist je dat…..  je in je lichaam tussen de 18 en 23 kilo aan bindweefsel hebt (fascia)? 

Dat is nogal wat! En daarom wat meer achtergrondinformatie over dat bindweefsel. Je hebt je yogadocent er vast wel eens over gehoord in de yogales. Spieren, botten, organen, zenuwen.. daar zijn we wel mee bekend, maar wat is dat bindweefsel nu eigenlijk? 

Nog een leuk weetje.. Stel dat het mogelijk is om al het bindweefsel uit je lichaam te halen zonder de structuur te verliezen dan zou je aan alleen het fascia nog kunnen zien dat jij het bent. Het is als een pak dat je draagt. 

Fascia is een bijzonder en belangrijk weefsel dat niet altijd de aandacht krijgt dat het nodig heeft. Fascia zorgt voor de structuur van het lichaam. Het zit overal in het lichaam, in en om de spieren, organen en bloedvaten. Het zorgt voor communicatie in het lichaam. De communicatie via het fascia gaat met wel 1200 kilometer per uur (nog zo’n leuk weetje ;-)). Terwijl de communicatie via het zenuwstelsel met ongeveer 240 kilometer per uur gaat. Je fascia speelt dan ook een hele belangrijke rol bij beweging. 

Een andere functie van fascia is dat het bij kou helpt om je lichaam warm te houden. Bij kou trekt het fascia samen en voorkomt op die manier dat de warmte je lichaam kan verlaten. Dat gaat helaas wel een beetje ten koste van je flexibiliteit. Daarom zijn mensen in bijvoorbeeld Aziatische landen over het algemeen flexibeler dan in Noord Europese landen. Dus de volgende keer dat je niet in de yogapose komt die de juf voordoet.. kun je dus gewoon de kou de schuld geven ;-).

Fascia bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Dat is nodig om de vezels soepel te houden zodat ze gemakkelijk kunnen bewegen. Fascia blijft soepel door beweging. Als je niet beweegt, ook al is het maar kort, verdwijnt er vocht uit het fascia en voel je je wat stroever. Je herkent het vast wel, je hebt lang gezeten (in kleermakerszit, op je yogamatje), je wilt weer bewegen maar alles voelt een beetje stijf en stroef. Ook als je de hele nacht geslapen hebt voelt je lichaam stroever dan aan het einde van de dag als je in beweging bent geweest. Dit is helemaal niet erg want zodra je weer gaat bewegen komt het vocht terug in het bindweefsel en beweeg je weer net zo makkelijk als daarvoor. 

Beweging is dus belangrijk.. want hoe langer je niet beweegt, hoe stroever en vaster je bindweefsel. Een blessure of een zittend beroep kunnen er dus toe leiden dat je bindweefsel vast komt te zitten. 

Je fascia speelt ook een belangrijke rol bij de zogenaamde ‘fight or flight’ response van je lichaam. Zenuwuiteinden van het autonoom zenuwstelsel lopen door en komen uit in het fascia. Dit is belangrijk omdat het je in staat van paraat brengt om te kunnen vluchten of vechten wanneer je in gevaar bent. Een ander voordeel is dat het fascia ervoor kan zorgen dat bloedingen stoppen wanneer je gewond bent geraakt. Het trekt samen rondom het bloedvat en je kunt je gevecht of vlucht voortzetten. Dit is heel nuttig als er echt gevaar dreigt natuurlijk al komt dat bij ons gelukkig weinig voor. Helaas is in onze westerse maatschappij het vecht en vlucht systeem bij veel mensen chronisch geactiveerd door stress. Stress heeft een enorm effect op het fascia en daarmee op ons hele postuur en hoe je je voelt. Wanneer je sympathisch (vecht en vlucht) zenuwstelsel continue geactiveerd is en niet gereguleerd wordt blijf je continue in een verhoogde staat van alertheid en je fascia staat onder spanning, klaar om te vechten of te vluchten. Wanneer dit langdurig het geval is neemt je lichaam deze vorm aan als normaal waardoor je letterlijk verstijfd en je postuur verslechterd.

Onverwerkte emoties en trauma hebben een soortgelijk effect op het lichaam. We wapenen ons tegen emoties, we willen ze niet voelen en daardoor trekken we als het ware een harnas aan waarachter deze emoties vast komen te zitten. Wij komen vast te zitten. Het Fascia is geen 'dom' weefsel, het zit vol sensaties, het is rijk aan zenuwen, sterker nog, er lopen meer zenuwen door het fascia dan door ieder ander weefsel in het lichaam en het is dus heel goed in staat om al deze oude gevoelens en emoties op te slaan.  
Als alle zenuwen, bloedbanen, spieren en organen door het fascia lopen. Hoe zit het dan met de energiebanen in je lichaam (nadi’s / meridianen)? Deze lopen ook door het fascia en blokkades in je fascia leiden daarom tot blokkades in je energiestroom. Omdat het fascia in je lichaam een doorlopend netwerk vormt hebben blokkades in het fascia op één plek heel vaak ook effect op andere lichaamsdelen. Dit geldt zowel voor je energiestroom als voor de fysieke structuren in je lichaam. Van groot belang dus om de gezondheid van je fascia een grote prioriteit te maken.

Maar hoe houd je dat bindweefsel nu gezond en soepel? Je raadt het al, yoga is een hele goede manier om gezond bindweefsel te houden of te krijgen. De yoga asana’s (houdingen) werken diep in op het bindweefsel. Maar, het is dan wel heel belangrijk dat je je lichaam de tijd geeft en rustig werkt. Wil je te snel en ga je te ver in de houding dan zal het weefsel zich alleen maar meer vastzetten en ben je verder van huis. Dus zet je ego even buiten de deur en luister in de les of thuis op je matje heel goed naar je lichaam. Leer je luisteren naar de signalen van het lichaam dan zul je merken dat het lichaam vanzelf aangeeft wanneer de tijd daar is dat je verder kunt in de houding. Het vergt nu eenmaal wat tijd om stijfheid die jarenlang heeft kunnen opbouwen in je lichaam te laten oplossen. Maar oefen je consistent dan pluk je al snel de vruchten van je inzet!


Heb je vragen over deze blog of over jouw yoga beoefening? Mail dan gerust naar info@helderyoga.nl

Liefs
Rachel 


Terug
© 2018 Helder Yoga  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy statement | website door: CTRL+ | fotografie door: shot by lola
Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, gaan we ervan uit dat je instemt met het gebruik van cookies. Lees meer.
akkoord »