• -

Nieuws

Help! Ik wil beginnen met yoga


24 apr, 2019

Heb je nog nooit yoga gedaan en vind je het spannend om voor het eerst op de mat te stappen. Duizelt het je als je al die verschillende yogavormen op het rooster ziet staan?
Dan ben je niet de enige. En daarom deel ik graag een paar tips met je om de drempel van de yogastudio te verlagen.

Tip 1
Vind een plek waar je je op je gemak voelt en die bij je past. Dat maakt beginnen al veel makkelijker. Je kunt bijvoorbeeld contact opnemen met de studio en je vragen stellen. Krijg je fijn antwoord op je vragen ga dan gerust eens een proefles volgen om de sfeer te proeven.

Tip 2
Vraag de studio om je te helpen met het kiezen van de juiste yogavorm(en). Iedereen is verschillend. We hebben allemaal andere wensen en een ander leven. Misschien heb je een blessure, of burn-out klachten. Op basis van jouw persoonlijke verhaal kan de yogastudio je adviseren hoe je het beste kunt beginnen.

Tip 3
Geef niet op na 1 les. Misschien denk je na de eerste les; yoga is echt helemaal niets voor mij. Na 1 les kun je daar eigenlijk nog niets over zeggen. Sowieso duurt het wat langer voordat je merkt dat je flexibeler en sterker wordt. En het kan ook heel goed zijn dat er een andere docent of yogastijl is waar je je prettiger bij voelt. Mijn advies is dan ook om diverse stijlen en docenten uit te proberen en zo te ontdekken wat bij je past. En geloof me.. dat ontspannen gevoel na iedere yogales dat werkt heel verslavend!

Tip 4
Het is ok om tijdens de yogales te stoppen en even te kijken of te rusten. Als je voor het eerst op je mat stapt krijgt je te maken met allerlei houdingen die je waarschijnlijk nog niet eerder hebt gedaan. Dan is het helemaal niet erg als je de houding niet gelijk meedoet maar naar de docent kijkt om te zien hoe de houding wordt uitgevoerd. Ook kan het zijn dat je rust nodig hebt. En daar hebben we de perfecte houding voor.. de ‘kindhouding’ (zie foto). Deze houding is heerlijk om in bij te komen en weer contact te maken met je ademhaling. Iedere yogi neemt deze houding wel eens aan tijdens de les om te rusten. Dat heet ‘luisteren naar lichaam en zorgen voor jezelf’ en dat is waar het om draait tijdens de les.

Tip 5
Ik ben niet flexibel, de houdingen zijn te moeiijk, ik ben niet goed in yoga! Ik hoor het best vaak. Nou dan heb ik nieuws voor je; je bent wel goed in yoga want je stapt op je yogamat en dat is waar het om draait. En eigenlijk bestaat ‘goed zijn in yoga’ niet eens. Iedere dag is een nieuw begin en een yogi weet dat die nieuwe dag ook weer nieuwe dingen met zich meebrengt. Wat gisteren nog goed voelde kan vandaag veel minder goed voelen en andersom. Het is dus een continu leerproces en je bent nooit uitgeleerd. Dus ook al sta je al jaren iedere dag op je yogamat, dan doe je dat toch het beste met de zogenaamde ‘beginners mind’, of je nu al 20 jaar yoga doet of dat vandaag je eerste les is!


Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips en helpt het je om de stap naar de yogastudio te maken! Yoga heeft ontzettend veel voordelen (zie www.helderyoga.nl/wat-is-yoga) en ik gun het iedereen om dat te ontdekken!

En wil je liever eerst een beginnerscursus? Op 19 mei start er een 4-weekse beginnerscursus bij Helder Yoga. Kijk op www.helderyoga.nl/workshops voor meer informatie. 


Lieve groet!
Rachel



Terug
© 2018 Helder Yoga  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy statement | website door: CTRL+
Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, gaan we ervan uit dat je instemt met het gebruik van cookies. Lees meer.
akkoord »