• -

Nieuws

Mindfulness, conditietraining voor de geest


23 okt, 2018
Geschreven door Nora Groen.



Mindfulness, we horen er veel over. Maar wat is het nu eigenlijk? Niet mindful zijn kennen we eigenlijk allemaal wel. Dat zijn de momenten waarop we met onze aandacht even ‘weg’ zijn. Zoals bijvoorbeeld je niet meer kunnen herinneren waar je je huissleutels gelaten hebt of terwijl je met iemand in gesprek bent in gedachten zijn bij de dingen die je allemaal nog moet doen of ….. Mindful zijn is dan ook precies het tegenovergestelde. De ervaring van volledig aanwezig zijn: de adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn één en al aandacht. Je lichaam en geest op precies dezelfde plek, tegelijkertijd en volledig. Je bent met je volledige aandacht bij dat wat je aan het doen bent. Je kunt het vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Om het ook mindfulness te kunnen noemen moet die aandacht dan wel een bepaalde kwaliteit hebben, namelijk de kwaliteit van vriendelijkheid of mildheid. Zonder oordeel inzicht krijgen in je gedachten, je gedragspatronen en de signalen van je lichaam.


Nadeel van ‘niet mindful’ zijn

Een groot nadeel van ‘niet mindful’ zijn is dat je weinig greep hebt op je (innerlijke) leven omdat je er niet helemaal ‘bij’ bent op het moment dat het zich afspeelt. Hoe vaak ben je niet met je hoofd totaal ergens anders als met je lijf? Is je lichaam bijvoorbeeld je tanden aan het poetsen terwijl je hoofd aan het piekeren is over een moeilijke kwestie. Dit noemen we het functioneren op de automatische piloot. Op de automatische piloot kunnen je gedachten op ingesleten patronen komen die bijvoorbeeld stress en onrust tot gevolg hebben. Het doorbreken van de automatische piloot helpt je meer greep te krijgen op je (innerlijke) leven en daardoor op een gezonde, stressbestendige en bewuste manier in het leven te staan.

Niet mindful leven kan leiden tot vervelende klachten zoals: 

-   stress en het gevoel dat je teveel dingen moet?

-   slecht slapen?

-   burn-out klachten?

-   angstige/ sombere gedachten en gevoelens?

-   chronische pijn en/ of vermoeidheid?

-   niet kunnen genieten van leuke dingen omdat je je teveel
    zorgen maakt of te moe bent?

Mindfulness is eigenlijk conditietraining voor de geest

Om ervoor te zorgen dat je lichaam gezond is en blijft, is het belangrijk dat je voldoende slaapt, gezond eet en voldoende beweegt. Een gezonde geest in een gezond lichaam dat is wat we allemaal graag willen. Niet altijd hebben we het voor het zeggen waar het de gezondheid van ons lichaam betreft maar we kunnen wel aan een aantal voorwaarden voldoen om ons lichaam (zo) gezond (mogelijk) te houden. En zo is het ook met onze geest. Mindfulness is eigenlijk conditietraining voor je geest.

Maar hoe leer je dat dan?

Een mindfulness traning is een effectieve methode voor mensen die willen leren omgaan met strees, negatieve of angstige gedachten en gevoelens, piekeren, pijn, slaapproblemen, vermoeidheid en burn-out klachten.

Wat leer je tijdens de training

Mindfulness leert je de automatische piloot uit te zetten zodat je meer in het hier en nu leeft. Bewust en aandachtig leven maakt het leven interessanter, levendiger en plezieriger. De Mindfulness training reikt handvatten aan voor een grotere balans in je leven, ook bij moeilijke en stressvolle ervaringen. Door middel van aandachttraining kan je de spiraal van automatische gedachten over jezelf, het piekeren of gevoelens van onrust en spanning doorbreken. Je leert meer in elk moment van het leven te staan. Om zo vanuit innerlijke vrijheid, rust en wijsheid bewuste keuzes te maken en doelgericht actie te ondernemen.

Op 13 januari start er bij Helder Yoga een 8-weekse MBSR mindfulness training. 

Wil je meer weten over de mindfulness training? Kom dan op 18 november of op 9 december naar de introductiesessies mindfulness. Mindfulness docente Nora Groen legt dan uit wat de training inhoudt en geeft alvast een voorproefje van de training middels een mindfulness oefening. 

Nora is MBSR gecertificeerd. MBSR gecertificeerde mindfulness trainingen worden steeds vaker vergoed door zorgverzekeraars. Vraag na bij je zorgverzekering of de training binnen jouw dekking valt. 

Heb je vragen? Bel of mail naar Helder Yoga. De contactgegevens vind je hier






Terug
© 2018 Helder Yoga  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy statement | website door: CTRL+
Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, gaan we ervan uit dat je instemt met het gebruik van cookies. Lees meer.
akkoord »