• -

Nieuws

Mindfulness: werkt het echt?


10 dec, 2019

Je herkent het vast wel, je knipt iets open met de schaar, de schaar eindigt in de vuilnisbak en het opengeknipte zakje in de la. Of je zoekt je gek naar je sleutels en vindt ze uiteindelijk terug in de koelkast. Het moge duidelijk zijn, je was er even niet bij met je aandacht. Maar waar was je dan? Ik durf met enige zekerheid te stellen dat je druk in gedachten was, en als je de feiten op rij zet dan is dat ook niet zo gek. 

 

Wist je dat een mens zo’n 40.000 gedachten per dag heeft!! Dat zijn er 5.000 per uur! Dat is enorm veel en aan het grootste gedeelte daarvan heb je niets. De meeste gedachten zijn herhalend, die had je namelijk gisteren en eergisteren ook al en daarnaast zijn ze ook nog eens negatief. Gedachten als; ik kom tijd te kort, wat zullen ze wel niet van me denken of ik ben niet goed genoeg komen je vast bekend voor.

 

Al die gedachten zorgen er voor dat je niet in ‘nu’ aanwezig bent en dat is zonde want dan loop je het risico dat je de mooie (soms simpele) dingen die in dit moment gebeuren zo maar mist. Daarnaast kan het leiden tot een disbalans in je leven wat ervoor zorgt dat je stress en dus ook minder plezier ervaart. En dat is toch eigenlijk waar het allemaal om draait? Plezier en genieten, ook van de kleine dingen. 

 

Herkenbaar? Gelukkig zijn er manieren om je weer te laten landen in het moment. Eén goede manier om dat te doen is met mindfulness. Nu hoor ik je denken; mindfulness en landen in het moment, dat klinkt echt superzweverig. Niets is echter minder waar. 

Mindfulness is een hippe term voor leren met volle aandacht in het moment te leven en dat doe je met hele down to earth oefeningen. En om je gelijk op weg te helpen deel ik er graag 2 met je. Oefen ze eens allebei een hele week en kijk wat het met je doet. 

 

Oefening 1: kies een handeling uit die je iedere dag zonder na te hoeven denken doet. Bijvoorbeeld het poetsen van je tanden of het zetten van een kop koffie. Neem je dan voor om die handeling de hele week met je volledige aandacht te doen. Dus complete focus op wat je ziet, voelt, ruikt, proeft en hoort. 

 

Oefening 2: Als je op je werk of thuis naar het koffiezetapparaat loopt, kies er dan voor om dat mindful te doen. En daarmee bedoel ik, volg en voel iedere stap die je zet. Je brengt je aandacht naar je voeten en voelt de beweging en de aanraking met de vloer. Houd je volledige aandacht bij het lopen tot je aankomt bij de koffie en je jezelf beloont met een heerlijke warme bak (thee mag natuurlijk ook ;-)).

 

Werkt mindfulness echt? Ja, het werkt echt kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Als je de oefeningen blijft doen kun je al snel een positieve verandering ervaren. Je zult gemakkelijker je aandacht in het moment kunnen houden, minder afgeleid zijn en daardoor als vanzelf meer rust ervaren. Maar dan moet je natuurlijk wel blijven oefenen! 

 

Is het tijd voor een grote verandering in je leven? Ervaar je weinig balans en veel stress in je leven? Overweeg dan eens een 8-weekse mindfulness training waarin je in groepsverband de theorie tot je krijgt en deze ook gaat oefenen om een vrijer en blijer leven te lijden. 

 

Op 1 februari start er mbsr mindfulness training bij Helder Yoga. Meer informatie vind je op www.helderyoga.nl/mindfulness. Nora Groen, de docent van de training, is mbsr gecertificeerd wat betekent dat sommige zorgverzeraars vanuit hun aanvullend pakket deze training voor een groot deel vergoeden. 

 

Heb je vragen, neem dan contact op via: info@helderyoga.nl of 06-34179624.



Terug
© 2018 Helder Yoga  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy statement | website door: CTRL+ | fotografie door: shot by lola
Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, gaan we ervan uit dat je instemt met het gebruik van cookies. Lees meer.
akkoord »